افتح القائمة الرئيسية

إريدو

أحد القطع الأثرية التي تم العثور عليها في أريدو

أريدو (Sumerian: 𒉣𒆠, NUN.KI/eridugki; Akkadian: irîtu; modern Arabic: Tell Abu Shahrain) هي مدينة تاريخية في العراق تبعد 7 أميال عن جنوب غرب مدينة أور. هناك اعتقاد سائد من قبل علماء الأثار ان اريدو كانت من اوائل مدن السومريين وربما يرجع تاريخ بناءها إلى 5000 ق.م. قام خبراء علم الآثار باجراء حفريات في الأربعينيات للتنقيب عن المدينة القديمة.

Eridu
Руины Эриду.jpg
The ruins of Eridu in 2011.
إريدو is located in العراق
إريدو
Shown within العراق
المكانTell Abu Shahrain, Dhi Qar Governorate, Iraq
المنطقةMesopotamia
الإحداثيات30°48′57″N 45°59′46″E / 30.81583°N 45.99611°E / 30.81583; 45.99611Coordinates: 30°48′57″N 45°59′46″E / 30.81583°N 45.99611°E / 30.81583; 45.99611
النوعSettlement
المساحةAt most 10 ها (25 أكرs)
التاريخ
تأسسApproximately 54th century BC
هـُـجـِرApproximately 6th century BC
ملاحظات حول الموقع
موقع تراث عالمي لليونسكو
Official nameTell Eridu Archaeological Site
جزء منAhwar of Southern Iraq
السماتMixed: (iii)(v)(ix)(x)
مراجع1481-007
التدوين2016 (40 Session)
المساحة33 ها (0.13 ميل2)
منطقة عازلة1,069 ها (4.13 ميل2)
الإحداثيات30°49′1″N 45°59′45″E / 30.81694°N 45.99583°E / 30.81694; 45.99583
إريدو is located in العراق
إريدو
موقع إريدو في العراق.

كانت اريدو عند السومريين بمثابة مركز للاله ئينكي والذي عرف فيما بعد عند البابليين باسم ئيا الذي كان اله الماء وحسب الأساطير السومرية كانت مملكة الاله ئينكي المياه التي تحيط بيابسة الكون. استنادا على الأساطير البابلية فان الاله مردوخ هو الذي بنى مدينة اريدو.

يعتقد بعض علماء الآثار أن إريدو كانت موقع برج بابل الشهير وليست مدينة بابل وذلك للسببين التاليين :

  • تسمية اريدو باللغة السومرية تعني المكان الضخم.

إِريدو Eridu مدينة سومرية قديمة, عُثر على أنقاضها في موقع تل كبير يدعى «أبو شَهْرَين», في أقصى جنوبي العراق على الضفة اليمنى لنهر الفرات وعلى مسافة 15 كم من مدينة أور القديمة (تل الُمقيّر) عند مصب النهر في البحر الأدنى (الخليج العربي).

تُعدّ إِريدو استناداً إِلى المصادر السومرية أقدم مدينة في العالم القديم. وتدل النصوص على أنها وجدت قبل الطوفان. وتروي الأساطير أنها كانت مدينة الإِله إِنكي إِله المطر والهواء الرطب.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

فهرست

تاريخ التنقيب

 
E-abzu temple of Eridu

ابتدأت الحفريات الأثرية للتنقيب عن المدينة في تل أبو شهرين في عام 1918 بإِدارة كامبل طومبسون Champell Thompson وتبعه هـ ر. هل H.R. Hall في عام 1919. ثم توقفت أعمال التنقيب سنوات عدة إِلى أن استؤنفت بإِدارة عالم الآثار العراقي فؤاد صفر عام 1946. وانضم إِليه سيتون لويد S.Lloyd وناجي الأصيل عام 1948. وقد تمَّ الكشف عن سور شبه مربع للمدينة بني بالحجر, وهو مشهد نادر في جنوب الرافدين الذي استخدم الطين في تشييد عمائره, وتبلغ أبعاد السور 400×300م عن رأس التل. أما الِزقُّورة التي أزيح الردم عنها, فقد شيدت في عهد الملك أورنامو في عصر أسرة أور الثالثة في أواخر الألف الثالث ق.م وهي تهيمن على الموقع وعلى معبد إِنكي. وقد أجريت تنقيبات واسعة في هذا الجزء من التل. وتوغلت أعمال التنقيب في الأعماق إِلى أن تمكن العلماء من الكشف عن أربع عشرة طبقة من المعابد, شيّد أحدها فوق أنقاض الآخر, على امتداد ألفي عام بين بداية الألف السادس وأواخر الألف الرابع ق.م. وتمثل هذه الآثار شواهد على بقايا مرحلة من الحضارة الرافدية سبقت العصر السومري, وهي تطابق عصر حضارة تل العُبيد, وتوازي إِريدو الطبقتان الثانية عشرة والرابعة عشرة. وكشف النقاب عن آثار قصر من عصر الأسرات الباكر العتيق, يعود إِلى أواسط الألف الثالث ق.م ويبدو أن موقع إِريدو تُرِك في الألف الثاني ق.م.

وعلى النقيض مما كان يأمله المنقبون لم يعثر في الموقع الأثري الكبير على ألواح مكتوبة, كما كان الشأن في تلال مهمة أخرى في بلاد الرافدين. وقد عثر على بقايا أرصفة ميناء على مقربة من ساحل البحر, على شواطئ مستنقعات كانت تتصل بساحل الخليج العربي, كما كان يفهم من نص سومري من عصر شولغي ملك اور.


التاريخ

 
Re-creation of the port at Eridu.

According to the Sumerian King List Eridu was the first city in the World. The opening line reads,

"[nam]-lugal an-ta èd-dè-a-ba
[eri]duki nam-lugal-la"
"When kingship from heaven was lowered,
the kingship was in Eridu."

In Sumerian mythology, it was said to be one of the five cities built before the Deluge occurred.

 
Fired clay brick stamped with the name of Amar-Sin, Ur III, from Eridu, currently housed in the British Museum

Eridu appears to be the earliest settlement in the region, founded c. 5400 BC, close to the Persian Gulf near the mouth of the Euphrates River. Because of accumulation of silt at the shoreline over the millennia, the remains of Eridu are now some distance from the gulf at Abu Shahrain in Iraq. Excavation has shown that the city was founded on a virgin sand-dune site with no previous occupation. P. Steinkeller has hypothesised that the earliest divinity at Eridu was a Goddess, who later emerged as the Earth Goddess Ninhursag (Nin = Lady, Hur = Mountain, Sag = Sacred), with the later growth in Enki as a male divinity the result of a hieros gamos, with a male divinity or functionary of the temple.[بحاجة لمصدر]

According to Gwendolyn Leick,[1] Eridu was formed at the confluence of three separate ecosystems, supporting three distinct lifestyles, that led by the Abgallu (Ab = water, Gal = great, Lu = man) came to an agreement about access to fresh water in a desert environment. The oldest agrarian settlement seems to have been based upon intensive subsistence irrigation agriculture derived from the Samarra culture to the north, characterised by the building of canals, and mud-brick buildings. The fisher-hunter cultures of the Arabian littoral were responsible for the extensive middens along the Arabian shoreline, and may have been the original Sumerians. They seem to have dwelt in reed huts. The third culture that contributed to the building of Eridu were the Semitic-speaking nomadic herders of herds of sheep and goats living in tents in semi-desert areas. All three cultures seem implicated in the earliest levels of the city. The urban settlement was centered on an impressive temple complex built of mudbrick, within a small depression that allowed water to accumulate.

Kate Fielden reports "The earliest village settlement (c. 5000 BC) had grown into a substantial city of mudbrick and reed houses by c. 2900 BC, covering 8-10 ha (20-25 acres). Mallowan writes that by the Ubaid period, it was as an "unusually large city" of an area of approx. 20-25 acres, with a population of "not less than 4000 souls".[2] Jacobsen describes that "Eridu was for all practical purposes abandoned after the Ubaid period",[3] although it had recovered by Early Dynastic II as there was a Massive Early Dynastic II palace (100 m in each direction) partially excavated there.[4] Ruth Whitehouse called it "a Major Early Dynastic City".[5] By c. 2050 BC the city had declined; there is little evidence of occupation after that date. Eighteen superimposed mudbrick temples at the site underlie the unfinished Ziggurat of Amar-Sin (c. 2047–2039 BC). The finding of extensive deposits of fishbones associated with the earliest levels also shows a continuity of the Abzu cult associated later with Enki and Ea. This apparent continuity of occupation and religious observance at Eridu provide convincing evidence for the indigenous origin of Sumerian civilization.[بحاجة لمصدر]

Eridu was abandoned for long periods, before it was finally deserted and allowed to fall into ruin in the 6th century BC. The encroachment of neighbouring sand dunes, and the rise of a saline water table, set early limits to its agricultural base so in its later Neo-Babylonian development, Eridu was rebuilt as a purely temple site, in honour of its earliest history.

العمارة

The urban nucleus of Eridu was Enki's temple, called House of the Aquifer (Cuneiform: 𒂍𒍪 𒀊, E2.ZU.AB; Sumerian: e2-abzu; Akkadian: bītu apsû), which in later history was called House of the Waters (Cuneiform: 𒂍𒇉, E2.LAGAB×HAL; Sumerian: e2-engur; Akkadian: bītu engurru). The name refers to Enki's realm.[6] His consort Ninhursanga had a nearby temple at Ubaid.[7]

During the Ur III period a ziggurat was built over the remains of previous temples by Ur-Nammu.

Aside from قالب:Proper name of Uruk (as mentioned in the Aratta epics), several later historical Sumerian kings are said in inscriptions found here to have worked on or renewed the e-abzu temple, including Elili of Ur; Ur-Nammu, Shulgi and Amar-Sin of Ur-III, and Nur-Adad of Larsa.[8]


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

بيت the Aquifer (إ-آبزو)

المستوى التاريخ (ق.م.) الفترة السمك (م) ملاحظة
XVIII 5300 - 3×0.3 Sleeper walls
XVII 5300–5000 - 2.8×2.8 First cella
XVI 5300–4500 Early Ubaid 3.5×3.5
XV 5000–4500 Early Ubaid 7.3×8.4
XIV 5000–4500 Early Ubaid - No structure found
XIII 5000–4500 Early Ubaid - No structure found
XII 5000–4500 Early Ubaid - No structure found
XI 4500–4000 Ubaid 4.5×12.6 First platform
X 4500–4000 Ubaid 5×13
IX 4500–4000 Ubaid 4×10
VIII 4500–4000 Ubaid 18×11
VII 4000–3800 Ubaid 17×12
VI 4000–3800 Ubaid 22×9
V 3800–3500 Early Uruk - Only platform remains
IV 3800–3500 Early Uruk - Only platform remains
III 3800–3500 Early Uruk - Only platform remains
II 3500–3200 Early Uruk - Only platform remains
I 3200 Early Uruk - Only platform remains

انظر أيضاً

الهامش

  1. ^ Leick, Gwendolyn (2001), "Mesopotamia: The Invention of the City" (Allen Lane)
  2. ^ Mallowan, Max (1970), "The Development of Cities from Al-U'baid to the end of Uruk 5" (Cambridge Ancient History)
  3. ^ Modelski, "Archived copy". Archived from the original on 2014-05-19. Retrieved 2008-07-17. Cite uses deprecated parameter |deadurl= (help)CS1 maint: archived copy as title (link) accessed 17/12/2013
  4. ^ Adams, Robert McCormick (1966), "The Evolution of Urban Society", (Chicago: University of Chicago Press)
  5. ^ Whitehouse, Ruth (1977), "The First Cities", (Oxford: Phaidon)
  6. ^ Green (1975), pages 180–182
  7. ^ P. Delougaz, A Short Investigation of the Temple at Al-'Ubaid, Iraq, vol. 5, pp. 1-11, 1938
  8. ^ AR George, House most high: the temples of ancient Mesopotamia, p. 65, Eisenbrauns, ISBN 0-931464-80-3

وصلات خارجية