أورلاندو غيبونز

أورلاندو گيبونز Orlando Gibbons (ولد عام 1583 - وتوفي عام 1625) مؤلف موسيقي إنجليزي وعازف على آلة الفرجينال والأرغن. وكان مؤلف انجليزي رائد في عصره.

Portrait of Orlando Gibbons
17th-century copy of a lost original portrait by an unknown artist.[n 1]
signature written in ink in a flowing script

Gibbons was born into a musical family where his father was a wait, his brothers—Edward, Ellis and Ferdinand—were musicians and Orlando was expected to follow the tradition. It is not known under whom he studied, although it may have been with Edward or Byrd, but he almost certainly studied the keyboard in his youth. Irrespective of his education, he was musically proficient enough to be appointed an unsalaried member of the Chapel Royal in May 1603 and a full-fledged gentleman of the Chapel Royal as junior organist by 1605. By 1606 he had graduated from King's College, Cambridge with a Bachelor of Music degree.

Throughout his professional career, Gibbons had increasingly good relations with many important people of the English court. King James I and Prince Charles were supportive patrons and others, such as Sir Christopher Hatton, even became close friends. Along with Byrd and John Bull, Gibbons was the youngest contributor to the first printed collection of English keyboard music, Parthenia, and published other compositions in his lifetime, notably, the First Set of Madrigals and Motets (1612) which includes the best known English madrigal: The Silver Swan. Other important compositions include "This Is the Record of John", the 8-part full anthem "O Clap Your Hands Together" and 2 settings of Evensong. The most important position achieved by Gibbons was his appointment in 1623 as the organist at Westminster Abbey which he held for 2 years until his death.

Gibbons developed Byrd's foundations of the English madrigal, full and verse anthems, and by doing so he exerted significant influence on subsequent English composers. This generation included his oldest son Christopher, who would teach John Blow, Pelham Humfrey and Henry Purcell, the English pioneer of the Baroque era. After his death he was primarily remembered a composer of sacred music.[2] Since the early music revival however, increased attention has come to his other compositions, with his keyboard works championed by Glenn Gould, while his madrigals and viol fantasies are popular among early music ensembles. By the 21st-century almost all of his music has been published and recorded.[3]

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

حياته

مسقط رأسه وخلفية

 
James Sargant Storer's drawing of, Orlando Gibbons's baptism place, St Martin's Church, Oxford, dated sometime before its renovations in 1820

جيبونز مؤلف بارز لموسيقى الكنيسة الإنجليزية في الجيل الذي تلا وليام بيرد. كان بارعاً ككاتب للأناشيد (وهي المقابل الإنجليزي للموتيت اللاتيني)، اعتمادا على الألحان الأنجليكنية الثرية والمعبرة لبيرد لينتج لغته الموسيقية الخاصة النشطة والمعبرة. كان أيضا مؤلفاً معروفاً لموسيقى الآلات ذات لوحة المفاتيح والمعروفة لنشاطها وابتكارها الكونترابنطي وكعازف للآلات ذات لوحة المفاتيح وصفها السفير الفرنسي أنه "أفضل عازف في إنجلترا".

ولد في أكسفورد من اسرة موسيقية فكان والده وليام عازف في فرقة المدينة وأخوه إدوارد قائد منشدي الجوقة في جامعة كمبردج حيث كان أورلاندو يعمل منشداً ولاحقاً درس كطالب. عام 1603 انضم للإبرشية الملكية في لندن وصار عازف أرغن هناك بعد عامين - وهو منصب شغله حتى وفاته. نجاحه استمر مع تفضيل في البلاط الملكي: ومنح 150جنيه عام 1615استرليني وبعد أربعة اعوام تعيين ك"واحد من موسيقيين تابعين لجلالة الملك ليحضر في الغرفة الخاصة لسموه". في أبريل 1625 كعازف أرغن في وستمنسر آبي عزف في جنازة الملك جيمس الأول. وبعد شهرين استدعي لكانتربري كجزء من الأسرة المالكة لينتظر وصول العروس الجديد للملك تشارلز الأول من فرنسا وهي الملكة هنرييتا ماريا. في يوم الأحد قبل وصول الملكة بعدة أيام توفى جيبونز فجأة من نوبة صرع ودفن في كاتدرائية كانتربري.

من أشهر أعماله

الموسيقى الدينية

في عصر جيبونز كانت الإنجليزية لغة الدين في بريطانيا، والأنثيم صار مقطوعة العرض الكورالية الأساسية. يوجد قالبان: الأنثيم الكامل الاقرب للموتيت، كان مقطوعة بوليفونية للجوقة الكاملة "المدح لابن داوود على الارجح اشهر مثال في حين كان الأنثيم الشعري الاكثر درامية يقابل اقسام الصولو مع الاقسام الكورالية التي يصحبها الارغن او الوتريات. اكثر موسيقى جذابة دراميا لجيبونز توجد في الانثيم الشعري له افضلها "هذا سجل جون"، وهي رواية رقيقة لكن آسرة يغنيها في الغالب الصوت الالتو الصولو مع الكورس يردد التالفات الاختتامية لكل قسم. هي مزيج انجليزي غريب للتبادل بين الصولو والكورال يشير الطريق نحو اسلوب بورسيل الاكثر درامية.

كما كتب جيبونز لحنين للصلاة المسائية المجانيفكيات وترنيمة سيميون: الأولى هموفونية لكن لحن منغم للجوقة الكاملة والثانية نسخة اوضح مع عدة ابيات شعر.

موسيقى الالات

كان جيبونز مؤلف سهل التحول وواسع النطاق. الى جانب وليام بيرد وجون بول اسهم في عمل "بارنثيا" 1613، وهو اول مجموعة لموسيقى الكيبورد التي نشرت في انجلترا. كا كتب 30 مقطوعة او نحو ذلك للفيول باستخدام 3 او 4 او احيانا 5 الات تدعمها الكيبورد اما ارغن صغير او اكثر شيوعا هاربسكورد. هذه تضمن عدة اعمال In Nomine اخذت نقطة بدايتها جزء لحني من قداس لجون تافرنر. في كل من موسيقى الكيبورد والفرق الصغيرة كان الشكل المفضل لجيبونز هو الفانتازيا عمل مؤلف بحرية في عدة اقسام وصفه توماس مورلي عام 159 “حين يتخذ الموسيقي نقطة كما يرضيه ويوفقها ويديرها كما يريد". كانت الفانتازايا اكثر شكل شائع لموسيقى الالات في انجلترا القرن ال17 وعلى ايدي سيد مثل جيبونز تطورت باستخدام الكونترابنط المقلد بشكل خيالي عالي. كان موسيقاه اقل كئابة من موسيقى الالات لدولاند وقال صعوبة من موسيقى بيدرن بعض اعمال الفانتازيا لجيبونز كانت تتوقع اعمال باخ بطريقة تجمع بين المغامرة الرسمية والشعور العميق.

المراجع

ملاحظات

  1. ^ This portrait is kept at Faculty of music and The Bate Collection of Musical Instruments at the University of Oxford and is only known to be a "copy from a lost original once in the possession of a Mrs. Fussell."[1]

الهامش

  1. ^ Harley 1999, p. 287.
  2. ^ Harper 2008, "2. Works".
  3. ^ Turbet 2016, "Introduction".
خطأ استشهاد: الوسم <ref> ذو الاسم "KingsColl" المُعرّف في <references> غير مستخدم في النص السابق.


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

المصادر

المبكرة

الحديثة

كتب
مقالات بدوريات وموسوعات
أونلاين


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

للاستزادة

See Turbet (2016) for an extensive bibliography

وصلات خارجية

نوتات مشاع


متفرقات
مناصب ثقافية
سبقه
John Parsons
Organist of Westminster Abbey
1623–1625
تبعه
Thomas Day

قالب:Orlando Gibbons قالب:English Virginalist School