عملية الداگروتيپ The Daguerreotype process، /dəˈɡɛrɵtp/ (فرنسية: daguerréotype) (وتسمى أيضاً الداگروتيپي)، كانت أول عملية تصوير فوتوغرافي عملي. بإستخدام الكاميرا المظلمة (رسم مساعد للفنانيين وأصبحت تسمى بعد ميلاد التصوير الفوتوغرافي تعرف بالكاميرا الفوتوغرافية) صفيحة ضيقة مضيئة تم تصميمها لحمل صفيحة نحاسية أمامها طبقة رقيقة من الفضة. قبل الإستغناء عن الصفيحة في الكاميرا، كانت الصفيحة تصنع من مادة حساسة للضوء بواسطة أبخرة من البلورات اليودية في صندوق خشبي. بعد الإستغناء عنها، تقوم أبخرة الزئبق بتطوير الصورة ثم تعالج بمحلول ملحي (كلوريد الصوديوم) أو ثيوكبريتات الصوديوم. يجب طلاء الصفيحة بكلوريد الذهب.

1840–1841 الكاميرا المظلمة وصفائح داگروتيپ يطلق عليها اسم "الصور الكبرى" إنتاج Charles Chevalier (Musée des Arts et Métiers)
L'Atelier de l'artiste, an 1837 daguerre­o­type by Daguerre, claimed to be the first to complete the full process.[1] Click on the pictures to enlarge
The earliest reliably dated photo­graph of a person, taken in spring 1838 by Daguerre. Though it shows Paris' busy Boul­e­vard du Temple, the long exposure time (about ten or twelve minutes) meant that moving traffic cannot be seen; however, the two men at lower left (one apparently having his boots polished by the other) remained still long enough to be dist­inctly visible. The image is laterally (left-right) reversed, as were most daguerre­o­types, as seen in the build­ing signage at upper left.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

المخترع

المخترع، لوي جاك مانديه داگـِر، شارك نيسيفور نيپس الذي توفى بالصدمة (السكة الدماغية)، بعدها حل محله ابنه في الشراكة. بدأ نيپس تجارب على مواد حساسة للضوء وقام بطباعة تلامسية عن رسم، ثم نجح بعدها في تسجيل أول صورة بالكاميرا المظلمة باستخدام مواد حساسة للضوء - أول صورة فوتوغرافية في العالم.

كان الهدف الأصلي لنيپس هو إيجاد طريقة لنسخ المطبوعات والرسومات لأغراض الطباعة الحجرية.

كان داگر يدرك صعوبة جمع patent royalties from the invention, and there had been an unsuccessful attempt by Niépce and Daguerre to issue stock so as to profit from the invention of the daguerreotype. The president of the French Academy of Science, the astronomer François Arago who sat as a Deputy in the French House of Deputies became enthusiastic about the invention and a committee was formed whereby Arago would present a bill in the House of Deputies and Gay-Lussac a similar bill in the Upper house of the French Parliament. حصل داگر وابن نيپس على معاش مدى الحياة، وستتبرع الحكومة الفرنسية بالاختراع للعالم.


الكاميرا المظلمة

نسخ الداگروتيپ وإعادة الإنتاج بواسطة الطباعة الحجرية

التبشير في عصر الاستنساخ الآلي

الداگروتيپ كتطبيق فلكي في عقد 1879

التصوير الإنساني

تقليل فترة العرض

الاختراع

 
داگروتيپ لوي داگر عام 1844، جان-باپتيست ساباتييه-بلو.


التزايد

 
إعلان عن مصور داگروتيپ مسافر، تُرك الموقع فارغاً.


الداگروتيپات المعاضرة

انظر أيضاً

Joseph-Philibert Girault de Prangey

معرض الصور

 
Six daguerreotypes show a view of San Francisco, California, in 1853.

الهوامش

  1. ^ Carlisle, Rodney P. Scientific American Inventions and Discoveries: All the Milestones in Ingenuity—From the Discovery of Fire to the Invention of the Microwave Oven. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc., 2004. ISBN 0-471-24410-4

قراءات إضافية

  • Newhall, Beaumont The Daguerreotype in America ISBN 0486233227 ISBN 978-0486233222 Dover Publications.
  • Gernsheim, Helmut, and Alison Gernsheim. L.J.M. Daguerre: the history of the diorama and the daguerreotype. New York: Dover Publications, 1968. ISBN 0-486-22290-X
  • Barger, Susan M and White, William B. The Daguerreotype: Nineteenth-Century Technology and Modern Science Washington, D.C.: Smithsonian Institution Press, 1991
  • Rudisill, Richard. Mirror image: the influence of the daguerreotype on American society. Albuquerque: University of New Mexico Press, 1971.
  • Coe, Brian. The birth of photography: the story of the formative years, 1800–1900. London: Ash & Grant, 1976. ISBN 0-904069-06-0.
  • Sobieszek, Robert A., Odette M. Appel-Heyne, and Charles R Moore. The spirit of fact: the daguerreotypes of Southworth & Hawes, 1843–1862. Boston: D.R. Godine, 1976. ISBN 0-87923-179-3
  • Pfister, Harold Francis. Facing the light: historic American portrait daguerreotypes: an exhibition at the National Portrait Gallery, September 22, 1978–January 15, 1979. Washington, D.C.: Published for the National Portrait Gallery by the Smithsonian Institution Press, 1978.
  • Richter, Stefan. The art of the daguerreotype. London: Viking, 1989. ISBN 0-670-82688-X.
  • Barger, M Susan, and William B White. The daguerreotype: nineteenth-century technology and modern science. Washington: Smithsonian Institution Press, 1991. ISBN 0-87474-348-6
  • Wood, John. America and the daguerreotype. Iowa City: University of Iowa Press, 1991. ISBN 0-87745-334-9.
  • Wood, John. The scenic daguerreotype: Romanticism and early photography. Iowa City: University of Iowa Press, 1995. ISBN 0-87745-511-2.
  • Lowry, Bates, and Isabel Lowry. The silver canvas: daguerreotype masterpieces from the J. Paul Getty Museum. Los Angeles: The Museum, 1998. ISBN 0-89236-368-1.
  • Davis, Keith F., Jane Lee Aspinwall, and Marc F. Wilson. The origins of American photography: from daguerreotype to dry-plate, 1839–1885. Kansas City, MO: Hall Family Foundation, 2007. ISBN 978-0-300-12286-2.
  • Kenney, Adele. Photographic Cases Victorian Design Sources 1840–1870, 2001 ISBN 0-7643-1267-7.
  • Hannavy, John. Case Histories: The Presentation of the Victorian Photographic Portrait 1840–1875, 2005. ISBN 1-85149-481-2.


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

وصلات خارجية